حدادعادل در ابتدای این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در مورد دستور این جلسه گفت: «روند کار و برنامه شورا و وزارت علوم حذف گرایشها در مقطع کارشناسی است. بعد از تصویب برنامه درسی رشته روانشناسی از سوی شورای تحول و حذف گرایشها، این موضوع مورد اعتراض استادان گرایش مشاوره قرار گرفت و تاکنون نیز این موضوع و اعتراض ادامه دارد.» او به اعمالنظر استادان مشاوره از سوی معاون آموزشی وزیر علوم اشاره کرد و افزود: «این راهحل موقت نیز نتوانست مشکل را حل کند و با توجه به ادامه اعتراضها در جلسه امروز نسبت به این موضوع با حضور دو طرف تصمیمگیری میشود. در یک فضای منطقی و با رویکرد علمی قصد داریم تا این مشکل حل شود و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، هیچ گرایش و تمایلی به دو طرف ندارد.»
مشکل رشتههای روانشناسی و مشاوره
پس از سخنان رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حمید طالبزاده، دبیر این شورا درخصوص برخی اختلافات میان استادان رشته روانشناسی و مشاوره گفت: «بعد از بروز این اختلاف در جلسهای با استادان رشته مشاوره مقرر شد تا با بررسی نحوه ارائه این دو رشته در دانشگاههای معتبر جهان، موضوع بررسی شود. همچنین مقرر شد کارگروه روانشناسی سهم بیشتری برای گرایش مشاوره در نظر بگیرد اما این موضوع بازهم حل نشد. با تداوم اختلافات، در مهر 95 با تصمیم وزارت علوم گرایشهای رشته روانشناسی معلق شد و در دی همین سال برنامه درسی رشته مشاوره از سوی کمیته زیرمجموعه کمیسیون وزارت علوم منتشر شد؛ اما در این جلسه که به توصیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است قصد داریم این مشکل را برطرف کنیم.» در ادامه جلسه، یکی از استادان رشته مشاوره به برخی اسناد بالادستی که مبین لزوم وجود رشته مشاوره در نظام آموزشی کشور است، اشاره کرد و برخی دیگر از دلایل وجود این رشته را در عناوینی مانند نیازهای سازمانها به وجود کارشناس مشاوره، تفاوت میان سرفصلهای رشته روانشناسی و مشاوره و... تشریح کرد. در بخش دیگری از گزارش این استاد مشاوره، به ماهیت میانرشتهای این رشته اشاره شد و مواردی مانند کاربردیبودن، یاریگرمحور بودن و مستقل بودن آن از روانشناسی مورد تاکید قرار گرفت.
توجه به نیازهای کشور در حوزه روانشناسی
در ادامه جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، فتحیآشتیانی رئیس کارگروه روانشناسی دلایل لزوم ادغام رشته مشاوره در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی را تشریح کرد. او در این بخش به نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره لزوم ادغام این دو رشته اشاره کرد و مواردی مانند قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی، گزینش بیضابطه دانشجو و شباهتهای سرفصلهای درسی دو رشته را از اهم دلایل لزوم این ادغام دانست. عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران افزود: «البته باید اعضای کارگروه روانشناسی بهنفع استادان مشاوره ترمیم شود.»
حدادعادل پس از استماع این گزارشها گفت: «همه تلاش داریم مشکل ایجادشده را برطرف کنیم، البته باید مساله اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد. همه بر این موضوع اتفاقنظر دارند که مجوز راهاندازی مرکز مشاوره باید به کارشناسارشد مشاوره داده شود نه کارشناس این رشته. حتما باید ظرافتهای این رشته در نحوه آموزش آن لحاظ شود؛ البته در حوزه مشاوره تحصیلی باید استثنائاتی قائل شویم.» توجه به نیازهای کشور در حوزه روانشناسی و مشاوره، تفکیک بین الزامات اجرایی و مباحث علمی، رفع نیاز آموزش و پرورش با مقطع کارشناسی رشته مشاوره، توجه به اهمیت موضوع از منظر برنامهریزی آموزشی و مغایرت برخی مباحث مطرحشده در رشته مشاوره با مبانی اسلامی از مهمترین نظرات اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه این جلسه بود. در پایان این جلسه، دوره کارشناسی مشاوره تحصیلی به تصویب رسید و سایر شاخههای مشاوره به گرایشهای کارشناسیارشد روانشناسی واگذار شد.