نرگس آبیار از مصادیق حضور موثر زنان در اجتماع است. آثار او به لحاظ موضوع و موقعیت‌هایی که انتخاب کرده، دارای اهمیت است اما مهم‌تر از موضوع، نحوه روایت و نظرگاه روایت است که احساسات زنانه در آن به‌خوبی به تصویر کشیده شده است....

برخلاف فیلسوفان مشایی که به جهت نوع خاص معرفت‌‌شناسی خویش، در حکمت عملی به اجماع در سیاست می‌‌رسند، فلاسفه اشراقی و حکمای الهی به جهت تشکیکی بودن معرفت‌‌شناسی خویش، نهایتا اقتدار سیاسی را به نقطه واحدی در رأس هرم می‌‌رسانند...

تابعیت مضاعف ممکن است در زمان تولد بر اثر اختلاف دولت‌ها در اعمال یکی از سیستم‌های تابعیت (سیستم خاک یا سیستم خون) اتفاق افتد.

هنگامی که از دوگانه انقلاب اسلامی-تمدن غرب سخن می‌رود مراد دوگانه‌ای جغرافیایی نیست، بلکه سخن از دو مکتب مختلف است. انقلاب اسلامی را می‌توان در قلب آمریکا دنبال کرد، همان‌گونه که تمدن غرب را می‌توان در قلب تهران جست. لذا...

نگاه امام موسی صدر به جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده ولی اینکه حالا چگونه، باید بگویم ایشان با امام ارتباط داشته و این ارتباط مربوط به سه، چهار دهه قبل از انقلاب بوده است، یعنی قبل از اینکه انقلاب اسلامی اصلا طرح شود.

هانا آرنت در کتاب وضع بشر (Human condition) به مساله حضور دیگری، انسان و حیطه عمل می‌پردازد. بنا به نظر آرنت همه فعالیت‌های بشری مشروط به این واقعیت هستند که انسان‌ها با هم به‌سر می‌برند و عمل، خارج از جامعه انسان‌ها قابل...

نوح هراری در تحلیل‌های مشعشع خود، دین آینده را نیز معرفی کرده است: «داده‌باوری» و «کیش اطلاعات». او نمی‌فهمد که تورم اطلاعات، دین و اعتقاد نیست و نخواهد شد و اطلاعات و داده‌ها نخواهند توانست نظم و ترتیبی بیابند مگر اینکه...

کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» مورد بازبینی بسیاری از اساتید قرار گرفته است، ازجمله استاد سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد احمد عابدی، دکتر محسن جوادی و بزرگان و اساتید دیگر که این اثر را خوانده و نکات را فرموده‌اند. در واقع می‌توان...

شاید بتوان از انتقادهایی که به هابز می‌شود این‌طور فهمید که مفهوم «قرارداد اجتماعی» در گفته‌های او، تشبیهی و تمثیلی است برای تصویر و توضیح اساس «فرمان‌برداری» و «وفاداری سیاسی»؛ تا به ما نشان دهد چرا باید از قانون اطاعت کنیم....

یکی از نمادهای ماکیاولی این است که دین هم می‌تواند وسیله‌ای برای رسیدن به منافع کشور باشد؛ یا شما می‌توانید کشور خود را پیشرفت دهید ولو اینکه مانع پیشرفت دیگران شوید.

در متون اخلاقی عهد صفوی، رسیدن به سعادت، در گرو تعادل قوای نفس انسانی است. حتی در بسیاری از آثاری که این قوا دقیقا همان چهار فضیلت ارسطویی دانسته شده‌، به غیر از تشابه در عنوان، مشابهتی میان فضایل ارسطویی و این آثار نمی‌بینیم....

تصور هیوم از عدالت به شکلی است که عدالت ارزش و فضیلتی مطلق نیست که تابع اوضاع خاص نباشد و در همه احوال مطلوب باشد؛ بلکه فقط در مواردی که افراد احساس کنند برای توزیع مواهب و مطلوبیت‌ها نیازمند قوانینی هستند که چارچوب روابط...

دانشگاه تهران براساس یک تصمیم سیاسی، برای خالی نبودن پایتخت از ابنیه و عمارات فرنگی در زمانی تاسیس شد که وضع کلی آموزش ایرانی برای آن آماده نبود.

قسمت دیگری از مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» با موضوع «سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی ایران بعد از انقلاب» و با حضور دکتر حسن سبحانی و دکتر فرشاد مومنی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

فیلم با سکوت آغاز می‌شود، سپس با استفاده از تدوین موازی و در پلان‌های رفت و برگشتی بین دو بازیگر، در همان ابتدا، فیلمساز با هنرمندی حس و بحران مشترک دو شخصیت را به تصویر می‌کشد.

شاعران و عارفان که دکتر سروش بسیار می‌کوشد وحی پیامبران را از سنخ سخن آنان -البته در سطحی بالاتر- بداند، هیچ‌گاه از ضرورت خوابگزاری برای اشعار و الهامات خویش سخن نگفته‌اند. بدین‌سان می‌توان نتیجه گرفت که نظریه رویای رسولانه،...

دوانی دیدی تشکیکی و سلسله‌مراتبی به جهان هستی دارد و مراتب معرفت را نیز با همان دیدگاه درنظر آورده است. تکامل انسانی در حکمت عملی نیز در همین جهان سلسله مراتبی محقق می‌شود.

همگرایی متون، تصاویر و صوت‌هایی که در یک واژه اشتراک نظر داشتند: «هشتگ تسلیت». تسلیت نماینده واکنش تمام مخاطبان رسانه‌های اجتماعی در برابر مشاهده تجربه رنج دیگران است.

دوره سیاست‌مرکزی و اقتصاد‌مرکزی به پایان رسیده است. امروز ما «اقتصاد فرهنگ» و «فرهنگ سیاست» و «سیاست فرهنگی» یا «سیاست فرهنگ» داریم. درواقع فرهنگ یک مولفه‌ مستقلی است که همه بخش‌های دیگر تحت تاثیر آن قرار دارند لذا فرهنگ...