«فرهیختگان» قصد دارد با ورودی جدی به انتقادها و پاسخ‌ها نسبت به سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، به اتقان علمی آن یاری رساند.

پیروزی انقلاب مشروطیت و تشکیل نخستین مجلس قانونگذاری و تصویب قانون اساسی همان‌قدر که رخنه‌ای بنیادین در نظام سنت قدمایی ایجاد کرد، ولی به‌همان‌اندازه نیز توانست بقیه‌السیف آنها را ذیل نظریه مشروعه‌خواهی جمع و علیه مشروطه‌خواهی...

مساله آزادی آکادمیک پیش از پرداخت جان سرل، توسط ماکس وبر، از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی نیز مطرح شده بود.

«زاویه» با حضور دکتر غلامرضا غفاری (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و دکتر احمد نادری (عضو هیات‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) به بحث پیرامون جنبش دانشجویی پرداخته است.

بونو سال ١٩٨٧ درجه پروفسور اگرژه را گرفت و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) در دانشگاه سوربن فرانسه دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ نیز به‌عنوان پژوهش برتر سال برگزیده شد.

نگاه تعمیمی صورت گرفته و تعمیم شرایط تمدن غرب به تمدن اسلامی، به دلیل تفاوت‌های جدی در مواجهه ما و غرب با امر مدرن (چه به لحاظ تاریخی و چه به لحاظ محتوایی)، اساسا نادرست است.

در این نوشتار علاوه‌بر «اسطوره سوپرمن» اکو، نگاهی نیز به سه‌گانه «مرد عنکبوتی» و همچنین سه‌گانه مشهور بت‌من (ساخته کریستوفر نولان) خواهیم انداخت و نظرات اومبرتو اکو را با آنها نیز تطبیق خواهیم داد.

تجربه تاریخی حکایت‌گر شکل‌گیری تمدن‌ها بر پایه یک دستگاه فکری نامدون به نام «حکمت مردمی» و تأخر پیدایش دستگاه‌های فکری مدون نسبت به تمدن‌هاست. در بهترین حالت فیلسوفان نفس‌نفس زنان یا خرامان‌خرامان، دیر به صحنه رسیده‌اند.

اغلب فرقه‌های تکفیری یا متعصبان اولا بر اثر تعصبات و خودخواهی‌ها به‌وجود آمده‌اند و ثانیا این فرقه‌ها توسط استعمارگران پرورش یافته و مسلمان‌ها توسط این فرق با هم درگیر می‌شوند.

جواد طباطبایی ادعایش این بود که با کل مجموعه ما مشکل دارد، برای اینکه می‌گفت که من با آقای ژاک شیراک همکلاس بودم. سواد من هم بهتر از او بوده است. او شهردار پاریس و بعد هم رئیس‌جمهور فرانسه شده است و من همین‌جوری معطلم

این‌همه به آن معنا نیست که شریعتی در قول و فعل معصوم بوده یا ایدئولوژی می‌تواند جای فکر و درایت را بگیرد. نقد شریعتی نیز لازم است اما بد نیست اگر بدانیم که نقد تا کجا مستمسک غرض سیاسی و دکان‌داری است.

در عرفان علم «جان»، «جهان» و «حق» همه به یک‌جا می‌رسد. این مسیری نبوده که به علم مدرن برسد؛ لذا مولانا «شناخت حقیقی عالم خارج» را از «شناخت حقیقی خود و خداوند» جدا نمی‌داند. این علم جدید از تقابل سوژه و ابژه ایجاد می‌شود....

زمین از نظر فورد، همان جایی است که باید تبدیل به خانه و کاشانه انسان شود و فورد تلاش دارد داستان پیدایش آمریکا را در این ستیز انسان بی‌زمین، فی‌مابین زمین و آسمان، بیان کند.

دو اثر «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی نوش‌آفرین انصاری» به کوشش امید قنبری و مجموعه «کتاب، کتابداری و کتاب‌پژوهی در نوشته‌های نوش‌آفرین انصاری» به کوشش علی بوذری درباره این پیشکسوت عرصه کتابداری نگاشته شده است. در ادامه...

وقتی که نگاه می‌کنید [می‌بینید که] در منازعه سلطنت و شریعت، از مشروطه به این طرف، شریعت برده است. حالا من نمی‌گویم که سرنوشتی که پیدا کردیم خوب یا بد است. این احتیاج به یک تحلیل انتقادی دارد اما سلطنت ایرانشهری قبل از قاجار...

به نظر می‌رسد اگر جناب جعفریان متن نوشتار خود را با نظر انصاف دوباره بخوانند، «واماندن» و «بازماندگی» و الخ را مرتبط با بحث از «عقب‌ماندگی» خواهند یافت. به‌علاوه اگر باانصاف به آن مرقومه مراجعه بفرمایند، حتی «عنوان مطلب»...

نظریه انحطاط طباطبایی، یک نظریه در پاسخ به مهم‌ترین چالش ما در عصر کنونی است. ایرانی و تجربه زیسته‌اش، مواجه با چالش‌های بسیاری است؛ مهم‌ترین‌شان این دو‌قلوها، اینکه چرا چنین شد و چه باید کرد.