ایرانِ عصر صفوی به لحاظ فکری یکی از مهم‌ترین ادوار تاریخ ایران به شمار می‌رود. حتی اگر به تاثیرات آن تا امروز نگاهی بیندازیم، ناروا نیست اگر بگوییم مهم‌ترین دوره بوده است. از سویی روح اندیشگی ایران عصر صفوی بسیار پیچیده است....

سابقه گرایش مردم آذربایجان و تبریز به تشیع، به زمان اولجایتو بازمی‌گشت که مرکز حکومت ایلخانان مغول بود و با تصمیم وی به رسمی کردن تشیع، زمینه مناسبی برای گروش به تشیع از سوی تبریزیان فراهم شده بود.

آن اساس که محرم را با مرگ‌آگاهی ممزوج می‌کند، چیزی جز قیام مرگ‌آگاهانه امام و شهداء و اُسَرای کربلا نیست. آنچه شیعه و غیرشیعه، مسلمان و غیرمسلمان در قیام سیدالشهداء می‌بینند، مرگی حتمی است که با قلّت یاوران و خیانت دعوت‌کنندگان،...

بنده معتقدم قضیه عاشورا معجزه است. اگر آب را مانند دیوار به صورت عمودی در رود نیل ببینید، به آن معجزه می‌گویید، چرا؟ چون برخلاف قوانین حاکم بر آب‌ها رفتار کرده است. حالا وقتی انسان‌هایی برخلاف تمام قوانین حاکم بر وجود عمل...

آیا ما فقه را فقط شریعت فرض می‌کنیم یعنی هنجارهای باید و نباید، مستحب و مکروه است یا فقه را توسعه به اخلاق می‌دهیم، اخلاق اجتماعی، فردی و حتی بحث‌های نظام‌ساز و سیستماتیک، طبیعتا[مبتنی‌بر هرکدام] جوابش قدری متفاوت خواهد بود....

انسانی که به حقیقت درون خویش برسد، از تن دادن به حقارت و پستی‌ها دوری کرده و به دوری از نابسامانی‌های اخلاقی و انحرافات رفتاری تلاش کرده و به سوی ارزش‌های انسانی و اخلاقی و کارهای خوب و خیرخواهانه گرایش پیدا می‌کند.

در یادداشت‌های روزانه آل‌احمد در فاصله آبان 1335 تا دی‌ماه 1342 در مواردی از فردید نام برده شده که عمدتا مربوط به روابط خصوصی و رفت و آمد با دوستان مشترک و مسائل فی‌مابین است. در این بین دو مطلب هست که به مراودات فکری آنها...

سقراط همواره میزانی از آزادی را برای جامعه ضروری می‌دانست. برخی معتقدند افلاطون این درس بزرگ سقراط را فراموش کرد و با افراط در «اصالت ‌جامعه»، عملا فردگرایی را از بین برد و در نتیجه شهروند آزادی خود را از دست داد.

گفت‌وگوی امشب به این نقطه کشید که شاخصه و سنجه اصلی سکولار بودن یا نبودن فقه، ناظر به دامنه فقه است. آقای پیروزمند مراتبی را در دامنه‌ای که فقه باید ورود کند برشمردند و جناب آقای صادق‌نیا اشاره کردند این مرتبه‌بندی چیز نویی...

مابعد‌الطبیعه در یونان باستان و دانشگاه‌های اروپای قرون وسطی به اوج خود رسید اما در رنسانس به افول گرایید و علی‌رغم رشدی پر‌شور در اواخر قرن هفدهم، فیلسوفان متعصب عصر روشنگری آن را کما‌بیش بی‌اعتبار دانستند.

آیزنشتاین تلاش ظرافتمندانه‌ای دارد تا هم در فرم و هم در محتوا، «انقلاب از راه دیالکتیک اعیان سینمایی» را در آثار خود نشان دهد و شاید این از دلایل مهم ماندگاری او در تاریخ سینما باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد است(۳) که در سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را به جای دیوان دائمی دادگستری بین‌المللی آغاز کرد. اساسنامه دیوان ضمیمه و جزء لاینفک منشور سازمان بوده تا عضویت در سازمان ملل متحد...

از اینکه رحیم‌پور ریشه سکولاریسم را نه در دانشگاه که در حوزه جست‌وجو می‌کند، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان سنخیت اسلام و سکولاریسم را نتیجه گرفت، در اینجا سخن از یک واقعیت است. رحیم‌پور در حال تشریح وضعیت فعلی حوزه است.

فمینیسم ایرانی و فعالیت‌های علی‌نژاد نشان از آن دارد که این جریان، روندی دورن‌زا و درون‌ماندگار نیست. حیات و ممات فعالیت‌های آنان به رسانه‌هایشان وابسته است. به دلیل نداشتن بدنه و پایگاه اجتماعی، فمینیسم ایرانی جریانی رسانه‌ای...

فاطمی اخیرا در صدوبیست‌وششمین اجلاس انجمن روانشناسى آمریکا (APA) که از ٩ تا ١٢ آگوست در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد نیز به ارائه دو سخنرانی با عنوان «معنویت در اسلام؛ تحلیل روانشناختى و وجودشناختى احیای انسان» و «کاربردهاى...

در نگاه صدر، فقدان صداقت و انفکاک میان نظر و عمل در جوامع اسلامی یکی از دلایل عقب‌ماندگی است. درواقع از منظر وی جامعه‌ اسلامی از صدق وعده و صدق عمل به گفتار تهی شده است

هجویه «مربع» بر هنر کلاسیک و هنر معاصر، هرچند شاید اولین نباشد، اما از این حیث که اقبال زیادی را در جشنواره‌ها از آن خود کرد، نشانگر این است که به سینما هنوز امیدی می‌رود.

در طول تاریخ فیلسوفان بزرگی مانند افلاطون و ارسطو و... داشته‌ایم اما ابن‌سینا در تمام تاریخ نظیر ندارد. ابن‌سینا بزرگ است چون حکمت دارد، در قرآن کریم هم آمده است که حکمت خیر کثیر است، ابن‌سینا هم خیر کثیر است و مانندش را...