مسیری که ملاصدرا آن را شروع کرد هرچند با مخالفت‌های فراوان همراه شد و حتی بسیاری از نزدیکان وی این مسیر را برنتافتند، اما از آنجا که متعالی‌ترین قرائت منطبق و ملتزم به ظاهر دین بود در طول زمان نشر و بسط یافت. امروز نیز اگرچه...

شاید بتوان یکی از نقاط ضعف عمده فلسفه اسلامی معاصر و پژوهش‌های صدرایی را در «غفلت از نسبت فلسفه با مظاهر عمده زندگی مدرن» دانست.بنابراین در قیاس با فلسفه معاصر فرانسوی، فلسفه صدرایی در دو ویژگی اول بر این فلسفه دست‌کم فضل...

در حوزه فلسفه اسلامی، فلاسفه انگشت‌شماری موسس مکتب فلسفی هستند، مانند فارابی، ابن‌سینا، سهروردی، خواجه‌نصیرالدین طوسی، میرداماد و ملاصدرا. فیلسوفان دیگر به‌نوعی تابع، پیرو، شارح و مدرس مکاتب فلسفه اسلامی مشاء، اشراق و متعالیه...

«حقیقت چیزی» را آنگاه می‌توان تعریف کرد که هویتی داشته باشد. هویت‌ داشتن نیز مستلزم محدود بودن به حدودی است که تعریف را ممکن می‌کند؛ اما حقیقت وجود دارای هیچ حد و ماهیتی نیست. با این وجود «فهم همین محدود بودن ذهن انسان» برای...

صلح به هر نحو و معنایی عنوان شود، دائرمدار انسان است. برای سنگ یا برخی حیوانات غیر انسان، صلح معنی ندارد. صلح اولا و بالذات از آن انسان است و برای انسان. و انسان برترین امتیازی که برایش هست، همین کرامتی است که مبدأ آفرینش...

همایش فلسفه پرستش و نیایش که هر ساله به نسبت یک موضوع انضمامی با فلسفه می‌پردازد، امسال به موضوع پرستش و نیایش اختصاص داشت.

«واژه‌نامه فرهنگی سیاسی» گامی است در جهت تحقق این مهم؛ هر چند شناخت عمیق و جامع برخی از مکاتب و واژه‎ها، نیازمند تتبع و مطالعاتی گسترده است که باید سراغ منابع غنی‎تر و مشروح‎تر رفت.» واژه‌نامه زرشناس به مخاطبان کمک می‌کند...

ظلم و عدل را مردم براساس فطرت‌شان تشخیص می‌دهند. مبنای تمام اخلاقیات هم عدالت است. عدالت فقط در جمهوریت معنا دارد. در حکومتی از بالا به پایین - مثل اشاعره- عدالت وجود ندارد.

مجموعه مقالاتی درخصوص جهان‌شناسی را نیز در دست تهیه دارم. این اثر آخرین کتاب من در این زمینه خواهد بود. عنوان این کتاب نگاهی دیگر از گیتی، The Other View of the Universel است. دیگر باید قلم را بشکنم و نوبت جوانان است که...

ادعای جدی‌تری که از سوی غربزده‌ها مطرح است، به مشکلات و گرفتاری‌های مدیریتی یا اقتصادی‌ای برمی‌گردد که در درون جامعه اسلامی به‌خصوص جامعه ایران به‌عنوان مرکز انقلاب اسلامی وجود دارد و از نظر غربزده‌ها، این مشکلات و گره‌ها...

بوعلی (در نمط دهم اشارات) می‌گوید که اگر خواب یا وحی، واضح بر عقل القا شود، دیگر خیال دخالت و تصرفی در آن نمی‌تواند داشته باشد و بدون حکایت همان را فرستاده و در حس مشترک همان مطلب بدون دخالت دیده می‌شود.

گستره موضوعاتی که پدیدارشناسان سینما به آن پرداخته‌اند نیز بسیار وسیع است. کمتر موضوع مطرحی را در نظریه فیلم می‌توان یافت که پدیدارشناسان سینما درباره آن نظری نداده باشند.

استاد مطهری همزمان که با سیاست خارجی «قجری» و فرهنگ و هنر «فرحی» در ستیزه بود به «طرح‌واره نظام تفکر دینی» و «تاسیس فقه دولت اسلامی» و «تشکیل قرارگاه هدایت ربانی جامعه» می‌اندیشید.

مصطفی محقق‌داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای علمی مرکز دایرة المعارف اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تواضع داریوش شایگان گفت: «شایگان در گفت‌وگوهای علمی کاملا در مقابل حقیقت سر تعظیم فرود می‌آورد.

سینما از آن نظر که تکنولوژی است، خود نحوه‌ای شعر یا نحوه‌ای «پیش‌رو آوردن حقیقت» است بنابراین اینکه همه به تکنولوژیک بودن سینما اذعان دارند دچار معضل اشتراک لفظ است.

آرایش جمعیت سیاسی ما هم باید تغییر کند. تقسیم‌بندی چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب دیگر جوابگو نیست؛ باید به تقسیم‌بندی انقلابی و غیرانقلابی برسیم. البته نباید دایره انقلابی‌گری را هم تنگ معنا کنیم. اکثریت مردم ما در جبهه...

لازم است حکومت از وضع عادی فراتر رود و اگر در جایی صلاح دید، عادات را برهم زند، گرچه حتی‌الامکان باید عادات را هم محترم بشمارد ولی اگر در موردی صلاح کشور در تغییر عادات عمومی بود، دولت نباید با بهانه آوردن از آن طفره برود....

در تاریخ اندیشه جهان اسلام یا گذشته تاریخ بشر، تقدم اراده بر علم را نمی‌بینید بلکه تقدم علم است. قبلا در بحث‌ها نوعا به این اشاره کرده‌ام. فقط متکلمین ما بودند که قائل به تقدم اراده بر علم (تقدم در اوصاف الهی) می‌شدند آن...