یک بخشی از نگاهی که همه روشنفکران کشورهای جهان سوم به غرب‌ دارند این است که چون می‌بینند [این کشورها] پیشرفته‌تر هستند، به آنها امتیازاتی را نسبت می‌دهند که شاید در تاریخ‌شان فاقد آن باشند و [حتی] دانشمندان خودی آنها هم منکر...

استاد جعفریان نوشته‌اند: «زمانی، کسی گفته بود ما هزاران کتاب در پزشکی داریم! اما باید گفت، چه سود که هیچ‌گاه، یک سوال و جواب درست در آنها مطرح نشد و همه فرو ریخت و باید می‌ریخت. ما زیر چتر متدهای غلط در فهم، درجا می‌زدیم،...

در شرایطی که احساس می‌شد اکران‌های مردمی و تبلیغات مجازی، به‌عنوان چاشنی‌های اساسی در تغییر دانش و سلیقه مخاطب، سبب دیده شدن یک فیلم شود، برخی ایده‌پردازان به‌نوعی، شیوه «تبلیغات معکوس» را برای آثار خود برگزیده و ترجیح دادند...

در دنیای امروز، اندیشه‌هایی هستند که فقط به مدیوم کتاب در می‌آیند و اگر جز آن پرداخته شوند، به صورت کامل متعین نخواهند شد. همچنین افکار و معانی نیز وجود دارند که فقط برای انتشار پستی و استوری کوتاهی در اینستاگرام ساخته شده‌اند....

می‌توان دریافت که چگونه طبقات اجتماعی مختلف که ریشه در باورهای صوفیانه داشتند، به مرور از هسته مرکزی خود گسسته و هویتی مستقل یافتند؛ طبقه‌هایی که البته در گیر و دار تاریخی نقش‌های مختلفی را ایفا کرده‌اند.

تولید «محمد رسول‌الله» که قرار بود بخش‌های دوم و سوم آن هم ساخته شود، به دلیل پدید آمدن چنین جوی ادامه پیدا نکرد. دلیل توقف سری‌های بعدی پروژه، کنار کشیدن مجید مجیدی از ادامه کار و دلیل کنار کشیدن مجیدی هم نه‌تنها جنجال‌ها...

در روند کنونی توسعه مطالعات دانشگاهی در ایران، این مطالعات تطبیقی هنوز شکل نگرفته است. ما نه‌تنها درباره دانشگاه‌های آمریکای لاتین، هند و آسیای شرقی، اطلاعات کمی داریم بلکه درباره دانشگاه‌های ترکیه و کشورهای غربی هم اطلاعات‌مان...

در حوزه علوم انسانی حتی وقتی سند نقشه جامع علمی کشور تنظیم شد، باز مراعا گذاشته شد که بعدا کار دیگری انجام شود و ما هنوز نتوانستیم سند را مصوب کنیم. بعضا سند تنظیم هم شد و دو رئیس‌جمهور آن را امضا کردند اما پس از آن کارشناس...

لاک به خدا هم شدیدا معتقد بوده ولی معتقد است اعتقاد ما به خدا حاصل برهان است. [از نظر او] ما یک درجه از معرفت، روشن‌تر از برهان داریم که اسمش را شهود می‌گذارد و از آن معرفت شهودی در باب خدا سخن نمی‌گوید. مثلا از حس دینی و...

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اندیشه ایرانشهری را یکی از کلان روایت‌ها می‌داند و معتقد است این اندیشه به‌نوعی ایدئولوژی تبدیل شده است و متضمن نوعی سلفی‌گری و رجعت به دوران ساسانیان است.

به نظر می‌رسد مک‌لوهان بر این اعتقاد است در دوره سوم، قدرت فهم و آفرینش شاعرانه انسان بیشتر از همیشه کاهش می‌یابد و مسئولیت این کاهش با اقتضائات تکنولوژیک رسانه‌های جدید است.

وقتی از مراسم اربعین سخن می‌گوییم جوهره اصلی تمدن اسلامی در مقابل تمدن غرب در آن خودنمایی آشکاری دارد و آن محوریت دو عنصر مهم «معنویت و عدالت» حول محور «انسان کامل» و ولی خدا یعنی امام‌معصوم(ع) است. این در حالی است که مادیت...

رابطه فرهنگ و ارتباطات حوزه‌های وسیعی از دانش را در بر می‌گیرد. آلفرد جی اسمیت توانسته است سه مکتب را برای فرهنگ و ارتباطات بشمارد،(35) رابرت کریگ هفت سُنت را برای ارتباطات توضیح داده یا اسمیت 14 حوزه‌ نظری در فرهنگ را مورد...

ایدئولوژی‌هایی مثل آنچه با کمال تاسف «ایرانشهری» نامیده شده در دوره اخیر ابدا گرایش تازه‌ای نیستند و صرفا نمونه‌ای بازساخته از ایدئولوژی‌های پان ایرانیستی و فاشیستی پیشین در ایران و در جهان به شمار می‌آیند که از یک‌سو با...

سومبارت همکار و دوست ماکس وبر بود که با همکاری یکدیگر نشریه «آرشیو» را بنیانگذاری کردند. نزدیکی و صمیمیت این دو جامعه‌شناس آلمانی به‌حدی بود که اگر یکی از آن دو کتابی می‌نوشت، پیش از انتشار، دیگری اولین خواننده آن بود.

نئولیبرالیسم در کشورهای مختلف براساس تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی از راه‌های مختلف وارد می‌شود و سعی می‌کند خود را با محیط جدید وفق دهد درحالی که اصول کلی خود را حفظ می‌کند.