علاوهبر این کمپانی فرانسوی «MK2 Films» اعلام کرده است امتیاز 20 عنوان از فیلمهای کیارستمی را در اختیار گرفته و این فیلمها با کیفیت 4k ترمیم و منتشر خواهند شد. فیلم کیارستمی در دو نوبت در بخش نمایشهای ویژه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده است.
بعد از نمایش اول این فیلم در روز سهشنبه، احمد کیارستمی فرزند این فیلمساز گفت: «خوشحالم که توانستیم فیلم را نشان بدهیم.» او درباره آخرین وضعیت تاسیس بنیاد کیارستمی خاطرنشان کرد: «بنیاد ثبت شده است. این فیلم هم کاری است که از بنیاد بیرون آمده است.» محمد اطبایی از کارشناسان امور بینالملل سینمای ایران نیز از جمله کسانی بود که در شهر کن به تماشای فیلم نشست. او درباره آخرین ساخته کیارستمی گفت: «کدام سینما را میشناسید که اینقدر رئال باشد و در عین حال اینقدر سوررئال؟! این قصهها با استادی تمام کنار هم قرار داده شده و فکر اولیه که براساس عکسها آمده است، جذابیت خیلی زیادی داشت.» او ادامه داد: «ممکن است برخی تماشاگران خصوصا جوانان با این نوع سینما خیلی نتوانند ارتباط برقرار کنند اما خوشبختانه در سالن اکثریت قریب به اتفاق، فیلم را دوست داشتند و برخورد خوبی در پایان نشان دادند.»
اطبایی افزود: «حیف آقای کیارستمی بین ما نیست چون میتوانست این نوع سینما را باز بیشتر بین سینماگران دنیا جا بیندازد. همانطور که 20 سال پیش چنین کاری کرد.» اطبایی اعتقاد دارد: «فیلم «24 فریم» نقطه پایانی خوبی برای دوره کاری عباس کیارستمی محسوب میشود، کار بسیار ماورایی و بدیعی که میتوان گفت نقطه بلوغ کار ایشان است.»
همچنین سیفالله صمدیان از همکاران و همراهان کیارستمی که این روزها فیلم مستند او درباره کیارستمی با عنوان«76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» مورد توجه جشنوارهها قرار گرفته است، از دیگر کسانی بوده که در سالن لومیر شهر کن به تماشای این فیلم نشست. او درباره «24 فریم» گفت: «فعلا فقط میگویم مجموعه «24 فریم» همان گونه که خود کیارستمی در صحبتهای خصوصیاش میگفت، اصولا برای اکران سینمایی ساخته نشده است و برای نمایش موزهای مناسب است.»
به خلسه رفتن منتقد گاردین
از میان رسانههای جهانی سایت گاردین از اولین رسانههایی بود که از آخرین ساخته کیارستمی نوشت. ژان بروکس منتقد این سایت که آخرین ساخته کیارستمی«مثل یک عاشق»(2012) را نپسندیده بود، این بار درباره«24 فریم» نوشت:«۲۴ فریم» بهعنوان پاسخ کیارستمی به عکسها و نقاشیهایی که الهامبخش بودند شکل گرفت و نیروی پیشبرنده او این غریزه بود که میخواست فریم را ثابت نگه دارد تا جان گرفتن هر تصویر را ببیند و نمایش داده شدن هر درام را شاهد باشد. اما این پروژه حس یک تجلیل را ندارد، حتی حس تالیف را هم ندارد و چیزی غنیتر و عجیبتر از آن است، انگار که در لحظه مرگ، ضمیر ناخودآگاه این مرد بیرون ریخته و در یک بطری گیر افتاده است. بله، «۲۴ فریم» بهشدت امتحانی است؛ نیازمند صبر و درگیر شدن است اما این فیلم شبحوار باعث شد من کاملا در خلسه فرو بروم.»
فیلم کیارستمی براساس 24 تصویر شکل گرفتهاند که در میان آنها نقاشیهای معروفی همچون «شکارچیان در برف» اثر «پیتر بروگل» و «خوشهچینها» اثر «ژانفرانسوا میله»نیز دیده میشود. کیارستمی سعی کرده است با اضافه کردن حرکت و صدا به این تصاویر این آثار را به روایت خودش گسترش بدهد. ژان بروکس در ادامه نقد خود نوشته است: «در حالی که ممکن است «۲۴ فریم» او مثل عکسهایی در یک گالری تنظیم شده باشند، صندلی ما را سر جایمان نگه میدارد، از ما میخواهد به هر فریم وقتی مساوی (چهار دقیقه و نیم) بدهیم و جلوی این غریزهمان را بگیریم که میخواهیم بزنیم جلو یا به عقب برگردیم.» او همچنین در پایان یادداشت خود گفته است: «چه اتفاقی برای این تصاویر میافتد وقتی که زمان به پایان میرسد و بالاخره مجبور میشویم به جلو حرکت کنیم؟ در پایان «۲۴ فریم»، زندگی ادامه پیدا میکند که باید هم همینطور باشد، اما به نظرم ما بسیاری از آن تصاویر را با خودمان به دنیای بیرون میبریم. در لحظات ساکت آنها را درذهنمان بازپخش میکنیم و هنوز سعی میکنیم رمزشان را بگشاییم. کیارستمی رفته اما آثارش زنده هستند. ضمیر ناخودآگاه او به نظر من، همهمان را مبتلا کرده است.» در میان دیگر منتقدان بردلی وارن از سایت «پلیلیست» درباره«24 فریم» نوشته است: «این فیلم شایسته آن است که بیش از یک پاورقی برای کارنامه کیارستمی در نظر گرفته شود. هر نمای فیلم سرشار از بازیگوشی و شیفتگیهای این فیلمساز است، اما «۲۴ فریم» در وهله اول یک اثر سینمایی است و نه «اینستالیشن آرت» که خلاصه داستانش به نظر میرساند. بیتردید روحیه و شور کیارستمی در این اثر و عناصرش پنهان شده است، شاید در قالب یکی از آن پرندگان بیشماری که پیش از فرا رسیدن تصویر بعدی به دوردست پرواز میکنند.»
کیارستمی با کیفیت 4k
کمپانی فرانسوی «MK2 Films» حقوق کامل 20 فیلم اول عباس کیارستمی را به دست آورد و بهواسطه قراردادش با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، این فیلمها را به صورت 4k ترمیم خواهد کرد. «مسافر» (۱۹۷۴) و «خانه دوست کجاست؟» (۱۹۸۷) ازجمله این آثار هستند.
به گزارش سایت «هنر و تجربه»، مارین کارمیتز بهعنوان رئیس این کمپانی گفته است: «کمپانی ما رابطه بسیار نزدیکی با عباس کیارستمی داشت. ما از سال ۱۹۹۹ تهیهکننده و پخشکننده فیلمهای او بودیم. این همکاری با کانون به ما اجازه میدهد تا به تماشاگران همه نسلها فرصت کشف این شاهکارهای سینمای جهان را بدهیم؛ آثاری که الهامبخش فیلمساز و سینمادوستان بسیاری در طول 30 سال گذشته بودهاند و خواهند بود.» کیارستمی پیش از درگذشتش در سال گذشته، روی فیلمی با این کمپانی کار میکرد که قرار بود از سپتامبر گذشته در چین جلوی دوربین برود.