• ۴ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

پولسازی دانشجویی با آمار و احتمالات

رویداد IEC یک مسابقه علمی بین‌رشته‌ای است که توسط بسیج دانشجویی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است. کمی بین دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد حضور داشتیم. آنها معتقد بودند این رویداد سعی داشته حوزه‌های روز علمی دنیا را با چالش‌های واقعی دنیای بیرون ترکیب کند و به مباحثی که از نیازها و چالش‌های اصلی کشور است (اما در فضای علمی به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود) بپردازد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دومین دوره از سری مسابقات IEC در باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان (باکس) دانشگاه صنعتی شریف برگزار ‌شد. شاید در ابتدا وقتی می‌شنوید که کلمه «مسابقه» و «IEC» در کنار هم قرار می‌گیرند، به این فکر می‌کنید این برنامه هم از سری مسابقاتی است که چند صد جوان و نوجوان دور هم جمع می‌شوند و چند روزی با هم پشت مانیتور و رایانه به برنامه‌نویسی و خلق ایده‌های غیراجرایی می‌پردازند؛ این‌بار باید بگویم در این مسابقه همه چیز واقعی و برمبنای اطلاعات دقیق پیش رفت. چند روزی است که تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های شریف، تهران، یزد، علم‌وصنعت و اصفهان که عموما در رشته‌های برق و صنایع کامپیوتر تحصیل می‌کنند، دور هم جمع شده‌اند و به تولید شبیه‌سازی‌شده محصولاتی پرداخته‌اند که تمام معیارهای آن در دنیای واقعی وجود داشت. سیدمرتضی یزدان‌پرست، دبیر برگزاری این مسابقه می‌گوید: «اولین دوره این رویداد، سال گذشته با حضور ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم‌وصنعت و گروهی از دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد و مقدمات برگزاری دومین رویداد علمی از آبان‌ماه سال‌جاری آغاز می‌شود.»

براساس گفته‌های یزدان‌پرست، می‌توان دریافت که در پیش‌ثبت‌نام این دوره حدود ۷۵۰ نفر از دانشجویان ثبت‌نام کرده بودند که حدود ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و از رشته‌های صنایع، کامپیوتر و برق و الباقی دانشجویان ثبت‌نام‌کننده از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علم‌وصنعت و صنعتی امیرکبیر بودند که البته به دلیل زمان برگزاری و محدودیت مکان حدود 400 نفر توانستند در این دوره به رقابت بپردازند. رویداد IEC یک مسابقه علمی بین‌رشته‌ای است که توسط بسیج دانشجویی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است. کمی بین دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد حضور داشتیم. آنها معتقد بودند این رویداد سعی داشته حوزه‌های روز علمی دنیا را با چالش‌های واقعی دنیای بیرون ترکیب کند و به مباحثی که از نیازها و چالش‌های اصلی کشور است (اما در فضای علمی به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود) بپردازد.

محمدحسین، عضو یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد می‌گفت: «مخاطبان اصلی مسابقه، دانشجویان رشته‌های صنایع، علوم کامپیوتر، کامپیوتر، برق، مدیریت و دیگر رشته‌های مرتبط هستند و هدف اصلی مسابقه آموزش و افزایش مهارت شرکت‌کنندگان در حوزه تحلیل داده و به‌خصوص تصمیم‌گیری براساس تحلیل داده بود. البته در حوزه علوم داده و جمع‌سپاری مالی نیز کار کردیم و همچنین مباحث تحلیل داده، قیمت‌گذاری، تخمین تقاضا و به‌طور کلی تصمیم‌گیری داده‌محور مورد توجه قرار گرفته است.» گروه بعدی که سراغ آنها رفتیم، «پرنده مهاجر» نام داشت. اول از چرایی انتخاب این اسم جالب برای گروه پرسیدیم و بعد در رابطه با فضای این رویداد بحث را ادامه دادیم. علی می‌گوید: «در اینجا ما درواقع تحلیل داده انجام می‌دهیم. اگر بخواهم روشن عنوان کنم، ما در حال ساخت یک کارخانه تولید تلفن همراه در یکی از کشورها هستیم. شما اگر بخواهید یک کارخانه راه‌اندازی کنید، باید چند پارامتر را در نظر داشته باشید و با توجه به آنها اقدام به ایجاد یک مجتمع تولیدی یا کارخانه کنید. اولین پارامتر جایابی است؛ یعنی اینکه در کجای دنیا این کارخانه ایجاد شود که هزینه‌های مناسب‌تری داشته باشد. بعد باید هزینه‌های ثابت و متغیر آن را برآورد کنید که همین برآورد از طریق داده‌ها انجام می‌گیرد. ما طبق دروسی که در دوران دبیرستان از آمار و احتمالات خوانده‌ایم و در دانشگاه نیز تا حدودی در حال خواندن هستیم، این داده‌ها را تحلیل می‌کنیم، واقعا اینکه این دروس در این زمان به کار آمده‌اند، خیلی جالب است.»

از نفر دیگر گروه که دانشجوی دانشگاه یزد بود، سوال کردیم تا در این مورد بیشتر توضیح دهد. مونا حسنی می‌گوید: «برای اینکه هزینه‌های ثابت و متغیر را متوجه شوید، همان مثال ایجاد کارخانه را پیش می‌بریم. قیمت زمین در آن منطقه‌ای که برای تاسیس کارخانه در نظر گرفته شده، جزء هزینه‌های ثابت است، اما حقوقی که به کارگران پرداخت می‌شود، چون براساس قانون و چند پارامتر دیگر هرساله تعیین می‌شود، متغیر است یا هزینه‌های آب و برق و امثال اینها که براساس تولید کم و زیاد می‌شوند. مثلا گروه ما قرار است کارخانه موبایل ایجاد کند؛ موبایل در مناطق مختلف دنیا براساس نیازهای مردم آن منطقه خرید و فروش می‌شود، پس ما باید تحلیل بازارهای مختلف را در نظر داشته باشیم که چه نوع گوشی برای فلان منطقه تهیه کنیم و از چه دوربین، قاب، ویژگی‌های بصری و... برای فروش بیشتر استفاده کنیم. تمام داده‌هایی را که تحلیل می‌کنیم، براساس نیازهای واقعی است؛ یعنی ما در نظر می‌گیریم فلان گوشی را که نوعی کالای لوکس است در فلان کشور یا شهر می‌توان بهتر به فروش رساند، پس برای آنکه به این سود مناسب برسیم، به داده‌کاوی یعنی بررسی داده‌های موجود و تخمین براساس نیازهای منطقه، رجوع و محصول تولید می‌کنیم. افرادی که در اینجا حضور دارند، همگی براساس همین مدل و با توجه به دروس آمار و احتمالات کار می‌کنند.»

 

* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها