• ۴ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یادداشت/ علیرضا نظام‌زاده استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

حل مشکلات علمی با نگرش علمی

با مسائل علمی باید فقط با نگرش‌های علمی انتقاد یا حمایت کرد تا بازخوردی درست و علمی دریافت شود و اگر ‌انگیزه‌های فردی و سیاسی وارد این مقولات شود بنیاد و اساس علم و پژوهش در کشور آسیب جدی خواهد دید.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فراگیری علم و دوری از جهل از مهم‌ترین ارزش‌های توصیه شده دین مبین اسلام بوده و هست که علاوه‌بر تاکیدات فراوان در کلام وحی، همواره از تاکیدات ائمه‌اطهار(س) نیز بوده است که می‌توان به کلام حضرت‌امیر(ع) (خداوند هر که را خوار دارد از آموختن علم محروم می‌دارد) یا تاکید حضرت ختمی‌مرتبت(ص) به فراگیری علم حتی در دورترین نقاط هستی اشاره کرد. اهمیت علم‌آموزی در دین مبین اسلام آنجا نمایان‌تر می‌شود که حضرت رسول(ص) در جنگ بدر آزاد کردن هر اسیر دشمن را منوط به آموختن علم به 10 نفر از مسلمین مشروط می‌کند؛ دشمنی که عداوتش با رسول گرامی اسلام به‌حدی است که رودررو قرار گرفتن دوباره‌اش با مسلمین پس از رهایی دور از انتظار نیست، اما اهمیت آموختن و یاد‌گیری از درجه‌ای آنچنان بالا نزد رحمت عالمیان برخوردار است که باسواد کردن مسلمین را از آزادسازی دشمنان قسم‌خورده اسلام مهم‌تر می‌دانند.

با توجه به این تاکیدات، این خط‌مشی سرلوحه نظام مقدس جمهوری اسلامی در بدو تاسیس قرار گرفت و در همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب دستور تاسیس نهضت سوادآموزی توسط بنیانگذار کبیر انقلاب صادر شد تا در نقاط محروم با ریشه‌کنی جهل، گام‌های موثری در تحقق آرمان‌های اسلامی نظام، توسعه و پیشرفت کشور با سرعت بیشتر برداشته شود که این نهضت هنوز هم پابرجاست تا در نقاط محروم کشور نقش خود را ایفا کند.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نقش اساسی پشت‌پرده قدرت‌های بزرگ استکباری در این جنگ، با توجه به دو شعار اساسی انقلاب اسلامی یعنی استقلال و آزادی، نیاز کشور به تولید و خودکفایی بیشتر احساس شد که این مهم جز با تربیت و پرورش متخصصان داخلی امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح و با سرمایه یک‌میلیون تومانی اهدایی حضرت امام‌خمینی(ره) در سال 1364 تاسیس شد که اهمیت تولید علم، پرورش متخصص در داخل کشور، توجه به سرمایه‌های داخلی و اعتقاد به توانایی کشور در حل مشکلات خود آن‌هم در شرایط حاد جنگی و تنهایی ایران عزیز در آن شرایط حاد نزد بنیانگذار کبیر انقلاب را نشان می‌دهد. نقش این دانشگاه در تربیت دانش‌آموختگان و پژوهشگران از بدو تاسیس بر کسی پوشیده نیست و نگارنده بر این باور است که انتقادهایی نه‌تنها به دانشگاه آزاد اسلامی که به قسمت دولتی آموزش عالی کشور وارد بوده و هست؛ چراکه تنها املای نانوشته است که غلط ندارد.

اینجانب اعتقاد دارم با مسائل علمی باید فقط با نگرش‌های علمی انتقاد یا حمایت کرد تا بازخوردی درست و علمی دریافت شود و اگر ‌انگیزه‌های فردی و سیاسی وارد این مقولات شود بنیاد و اساس علم و پژوهش در کشور آسیب جدی خواهد دید که مسیر آینده کشور در پیشرفت و توسعه را به‌طور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد و بدون‌شک نتیجه کاملا معکوس حاصل خواهد شد. نگارنده براساس اعتقادات دینی بر این باور است عملی که دارای اخلاص باشد نزد باری‌تعالی قابل‌قبول است. بر این اساس نکات ذیل به استحضار می‌رسد تا منتقدان در پیشگاه وجدان خویش قضاوت کنند چقدر اخلاص را در انتقادهای‌شان دخالت داده‌اند و با اصلاح اشتباهات و تقویت نکات مثبت در انتقادهای خویش به‌طوری با آموزش عالی کشور برخورد کنند که مصالح و منافع ملی و عمومی کشور و عزتمندی آن روزبه‌روز تقویت شود.

اگر وزارت‌خانه  آموزش‌وپرورش و آموزش عالی (علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت) را به‌طور گذرا مقایسه کنیم خواهیم دید در آموزش‌وپرورش مدارس غیرانتفاعی نزد مردم بسیار بااهمیت‌تر جلوه داده شده‌اند اما در سطح آموزش عالی این نگاه کاملا برعکس شده است. چرایی این دو نگاه را به قضاوت خوانندگان محترم واگذار می‌کنیم. شکی نیست که به تمامی نظام‌های آموزشی ایران انتقادهایی رواست اما متاسفانه لبه تیز این انتقادها همواره به سمت دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. اگر منتقدان بر این باورند و بودند که در بخش‌هایی ممکن است کیفیت پایین باشد (که این انتقاد به بخش‌هایی از نظام دولتی آموزش عالی نیز رواست) آیا توسعه بی‌رویه دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی-کاربردی و مراکز غیرانتفاعی آموزش عالی کلید حل این معما بود؟ این گسترش نه‌تنها کیفیت آموزش عالی را بالا نبرد که صدها مرتبه تنزل داد. نگارنده پیشنهاد می‌کند هیاتی بی‌طرف و متخصص تمامی مراکز آموزش عالی کشور را (از نظر هیات‌علمی متخصص، فضاهای آموزشی، تحقیقاتی و...) مورد ارزیابی قرار دهد و ادامه مسیر مراکزی را که استانداردهای لازم را دارا هستند بجد هموار کند.

به هر حال دانشگاه آزاد اسلامی به مرحله رشد و بلوغ رسیده است و دانش‌آموختگان آن پابه‌پای دیگر محققان کشور در حل مشکلات همه‌جا حاضر بوده‌اند. در سال‌های اخیر نیز این دانشگاه در تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان پیشقدم بوده و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است. در مرحله جدید نیز طرح پایش در دستورکار پژوهشی این دانشگاه قرار گرفته که هدف آن کاربردی‌کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی در حل معضلات کشور است. شکی نیست این امر ستودنی است و باید توجه کرد که با سختی‌های زیادی گریبانگیر خواهد بود. این هدف همکاری همه نهادهای کشور به‌خصوص صنایع بزرگ کشور را می‌طلبد تا موانع سر راه تا حد زیادی مرتفع شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها