• ۸ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
درباره گرانی بلیت‌های کنسرت

فقط 8 درصد بلیت‌ کنسرت‌ها زیر 100 هزارتومان

در بلیت فروشی کنسرت‌ها رسم بر قیمت‌گذاری به صورت کمترین و بیشترین بهای پرداختی بوده است. در سال‌های گذشته این کف قیمت بین 40تا50 هزار تومان تعیین شده بود. حالا دو کنسرت از دو خواننده پاپ با قیمت کف 70 هزار تومان و سقف 185 هزار تومان دیده می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، استعفا پشت استعفا در حوزه موسیقی وزارت ارشاد؛ اتفاقی است که در هفته گذشته شاهدش بودیم. از رفتن علی ترابی و آمدن الهیاری تا کناره‌گیری شهرام صارمی، مدیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر دو هفته پس از انتصابش. برخی مهم‌ترین دلیل این استعفاها را قانون واریز ۱۰ درصد بهای بلیت کنسرت‌ها به خزانه‌داری کل کشور می‌دانند. در کشور ما کنسرت و تئاتر سال‌هاست که متعلق به همه مردم نیست و گروه‌های خاصی مخاطب این دو هنر هستند. با ظهور تئاترهای لاکچری، بخش دیگری از دانشجویان از تماشای این هنر محروم شدند. حالا اما با گردش در سایت‌های فروش بلیت کنسرت متوجه می‌شویم که قرار است بخش دیگری از مخاطبان موسیقی هم حذف شوند. در بلیت فروشی کنسرت‌ها رسم بر قیمت‌گذاری به صورت کمترین و بیشترین بهای پرداختی بوده است. در سال‌های گذشته این کف قیمت بین  40تا50 هزار تومان تعیین شده بود. حالا دو کنسرت از دو خواننده پاپ با قیمت کف 70 هزار تومان و سقف 185 هزار تومان دیده می‌شود.


 مورد عجیب احسان و فرزین

قرار است روز سه‌شنبه 21 خرداد کنسرت احسان خواجه‌امیری در دو نوبت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود. فرزاد فرزین هم 23 خرداد در همین مکان در دو نوبت اجرای کنسرت خواهد داشت. نکته مهم درباره این دو کنسرت این است که صندلی‌های زیادی از سالن خالی مانده است و این در حالی است که تمام بلیت‌های دو کنسرت دیگر خوانندگان پاپ و سنتی که پس از این تاریخ اجرا خواهند داشت، فروش رفته است. کف قیمت بلیت کنسرت‌های فرزین و خواجه‌امیری با افزایش حدودا دو برابری مواجه شده است اما کنسرت‌هایی که بلیت‌هایشان تمام شده است همان کف 45 هزار تومان را رعایت کرده‌اند. فرزین و خواجه‌امیری در سال‌های اخیر جزء خوانندگان پرمخاطب در کنسرت‌ها بوده‌اند و الان این استقبال، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

 سهم اندک بلیت‌های ارزان

سالن همایش میلاد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ظرفیتی 2100 نفره دارد و یکی از گزینه‌های برگزاری کنسرت در سال‌های اخیر بوده است. کنسرت‌های فرزین و خواجه‌امیری هم در همین سالن برگزار می‌شود. گفته می‌شود که کف قیمت بلیت در این دو کنسرت 70 هزار تومان است اما این همه ماجرا نیست. وقتی به سایت فروش بلیت مراجعه می‌کنیم و به بخش جانمایی صندلی‌ها می‌رویم متوجه مساله مهم‌تری می‌شویم. سهم بلیت‌های 70 هزار تومانی از ظرفیت یک سالن دو هزار و 100 نفری تنها 45 صندلی است. چیزی در حدود دو درصد کل سالن. این در حالی است که همین قیمت هم دو برابر شده است. ردیف بعدی قیمت‌ها90 هزار تومانی است. این رده قیمتی نیز تنها سهمی 150 نفری از سالن دارد؛ چیزی در حدود 7 درصد کل ظرفیت سالن. اینجاست که متوجه می‌شویم وجود کف قیمت‌ها در کنسرت‌ها تنها برای حفظ ظاهر یا بستن دهان مخاطب یا برخی از مسئولان بالادستی است. آنجا که از بالا بودن قیمت تئاترها وکنسرت‌ها گله می‌شود جماعت کنسرت‌گذار یا اهل تئاتر این کف قیمت‌ها را نشان می‌دهند که مثلا حواس‌شان به اقشار مختلف مردم هم هست.

 در سالن‌های دیگر تهران چه خبر است؟

نسبتی که در سالن‌های دیگر برگزاری کنسرت برقرار است نیز در همین حدود زیر10درصد است. در تهران کمتر از10 سالن مجهز و استاندارد برای برگزاری کنسرت وجود دارد. بیشترین ظرفیت سالن‌های تهران متعلق به تالار وزارت کشور با ظرفیت 5000 نفر است و کمترینش تالار رودکی با 200 صندلی است. در همه این سالن‌ها سهم اندکی برای کف قیمت بلیت‌ها در نظر گرفته شده است. بسیاری از خوانندگان و کنسرت‌گذاران از این فاصله در قیمت‌ها دفاع می‌کنند و این هنر را هنری گران در همه کشورها می‌دانند. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای همگانی کردن کنسرت‌ها انجام شده است اما باز هم از ماشین‌های پارک شده در پارکینگ این سالن‌ها می‌شود به طبقه اقتصادی مخاطبان پی‌برد.

 سالن‌های ما و دیگران

تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی و مرکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری هنوز جوابگوی نیازهای مخاطبانش نیست. مجموع ظرفیت سالن‌های مجهز و استاندارد برگزاری کنسرت در تهران 11 هزار و 752 نفر است. این عدد با محاسبه مرکز همایش‌های برج میلاد، نمایشگاه میلاد ، تالار وحدت، تالار رودکی، اریکه ایرانیان، تالار وزارت کشور، فرهنگسرای نیاوران و تالار ایوان شمس به دست آمده است. سالن‌هایی که با وجود مشکلاتی مانند پارکینگ یا سیستم‌های صوتی ضعیف، اما هنوز تمام داشته‌های تهران در برگزاری کنسرت است. این در حالی است که سایت «پارس نوا» در سال 94 گزارشی از ظرفیت سالن‌های برگزاری کنسرت در انگلیس منتشر کرد که در آن ظرفیت سالن‌های کنسرت با تعداد 13 هزار نفر تا 21 هزار نفر بود.

 روزگار تیره بلیت و بازار سیاه

یکی از مسائلی که موسیقی ایران گرفتار آن است پدیده بازار سیاه است. در فوتبال یا ایام جشنواره فجر این اتفاق به دفعات رخ داده است اما سود بی‌زحمت و فراوان فروش بلیت کنسرت این بازار را گرم کرده است. وقتی در سامانه‌های فروش اینترنتی قیمت یک بلیت وی‌ای‌پی، سه برابر فروخته می‌شود و کسی هم او را بازخواست نمی‌کند و از آن بدتر اینکه تقاضا هم وجود دارد چرا چنین بازاری شکل نگیرد. آنهایی که به کنسرت‌های خارجی در کشورهای اروپایی می‌روند اما پدیده بازارسیاه را نمی‌بینند. بلیت فروشی در کشورهای اروپایی به تعداد محدود انجام می‌شود و طبیعتا بازار سیاهی هم شکل نمی‌‌گیرد. هنگام ورود به چنین سالن‌هایی، تمامی بلیت‌ها به هنگام ورود بررسی شده و نام درج شده روی بلیت باید همسان با کارت شناسایی شخص و همچنین نام درج شده روی کارت اعتباری باشد که بلیت با آن خریداری شده است. برای این منظور از سیستم Credit Card Entry در زمان ورود استفاده خواهد شد؛ یعنی اگر شخصی چهار بلیت خریداری کرده، سه همراه او باید حتما همزمان با او وارد محل برگزاری کنسرت شوند تا بلیت‌ها اعتبارشان را از دست ندهند. تمامی مشخصات اصلی خریداران بلیت‌ها (نام درج شده روی کارت اعتباری، آدرس ایمیل، شماره تلفن و …) مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت و اگر مشخص شود شخصی با استفاده از چند کارت اعتباری بیشتر از چهار بلیت خریداری کرده، تمامی بلیت‌های خریداری شده او کنسل شده و پول پرداختی او به حسابش عودت داده می‌شود. ایجاد چنین سازوکاری در فرآیند فروش بلیت در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و هنری کار سختی نیست اما شاید سود عده‌ای در وجود چنین بازار آشفته‌ای باشد یا شاید هم کسی حل این مساله را در اولویتش نمی‌داند و از چهره‌های حاضر در صف بلیت می‌خواند که از وضعیت فعلی راضی هستند.

 

* نویسنده : سیدمهدی موسوی‌تبار روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها