• ۵۳ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یادداشت/ سیدمهدی موسوی‌تبار روزنامه‌نگار

خانه خلاقیت کجاست؟

نکته مهم و جالب اینجاست که هنوز هیچ مسئولی از نمایشگاه کتاب و معاونت فرهنگی به شباهت عجیب و زیاد پوستر نمایشگاه به پوستر فیلم کیارستمی واکنش نشان نداده است. همچنان منتظر می‌مانیم...

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به روزهای برگزاری نمایشگاه نزدیک می‌شویم. روزگذشته نشست خبری این رویداد بزرگ فرهنگی برگزار و از پوستر نمایشگاه هم رونمایی شد. پوستری که در نگاه اول جذاب و معناگرا به‌نظر می‌رسد و بعد در نگاه دوم، مخاطب جدی سینما و ادبیات را به یاد پوستر فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته مرحوم عباس کیارسمتی می‌اندازد. با نگاهی گذرا به طرح پوسترهای دوره قبل نمایشگاه کتاب، به مورد جذاب و به‌یادماندنی کمتر برمی‌خوریم. این‌بار این پوستر هم جذاب است و هم مرتبط، اما ظاهرا پوسترها باید حتما مشکلی داشته باشند. برای «پوستر اعلان» چهار ویژگی اصلی؛ نمایش اطلاعات مهم، جذب مخاطب، تاثیرگذاری و جریان‌سازی به‌منظور مخاطب تعریف شده است. پوستر این دوره دو ویژگی اول را دارد. برای سومین ویژگی باید منتظر گذر زمان بود و اما ویژگی آخرش اصلا دیده نمی‌شود. این پوستر چه جریانی را می‌خواهد بسازد؟ با کدام ویژگی‌هایش سراغ مخاطب آمده است؟ سه نفر با لباس قدیمی در جاده هستند و ظاهرا تکه‌هایی از فرش هم در پوستر دیده می‌شود. این‌بار اما شباهت عجیبش به پوستر یک فیلم دهه شصتی آزاردهنده است. ای‌کاش متولیان تبلیغات نمایشگاه و طراح محترمش به خودشان زحمت می‌دادند و کتاب پوسترهای سینمای ایران را تورقی کرده و ای‌کاش این پوستر را مرتبط و همسو با شعار این دوره نمایشگاه طراحی می‌کردند. هرسال این «ای‌کاش‌ها» را با خودمان در حوزه‌های مختلف می‌گوییم و سال بعدش، «ای‌کاش» دیگری اضافه می‌شود. معمولا در پوستر دوره‌های قبل این نمایشگاه، طراحان از کتاب در اشکال و رنگ‌های مختلف استفاده کرده‌اند. شاید بدترین پوستر در این 32 دوره نمایشگاه کتاب، بی‌تردید به دوره دهم تعلق می‌گیرد. دوره‌ای که با بدسلیقگی و با نمایش کره‌زمین و دری از جنس کتاب، قصد انتقال شعار «کتاب پلی برای ارتباط با دنیا» را داشت. در این پوستر حتی طراح محترم به خود سختی نداده بود تا این دو نماد را به‌هم مرتبط کند.

 پوستر مطلوب و قابل‌قبولی که در این ادوار به ذهن‌مان می‌رسد متعلق به دوره شانزدهم است. جایی که شعار نمایشگاه «کتاب، کودک و خانواده» است و به معناگرا‌ بودن پوستر ضریب می‌دهد و به سمت هدفمندی و ارائه مسیر به مخاطبانش می‌پردازد. پوستر این دوره همسو با شعار نمایشگاه است و خانواده‌ای با استفاده از کتاب برای خودشان سرپناه درست کرده‌اند. استفاده از بنیان خانواده برای برانگیختن حس مخاطب و قراردادن کتاب به‌عنوان سر پناه علاوه‌بر شعار مهم و تاثیرگذار این پوستر، توانست خانواده‌ها را به نمایشگاه بیاورد.

از اولین پوستر نمایشگاه کتاب که با به تصویر‌کشیدن افراد درحال مطالعه و ایجاد همبستگی، سعی کرد کتاب را راهی برای نزدیک‌شدن فرهنگی و همبستگی بیشتر معرفی‌ کند اما برعکس آن امروزه عنصر خلاقیت در طراحی‌های‌مان کمتر دیده می‌شود. وضع‌مان جوری شده که انگار از نوآوری و خلاقیت می‌ترسیم یا حال و حوصله‌اش را نداریم. اگر نگاهی تاریخی و دلسوزانه به اثرمان داشته باشیم به‌دنبال خلق کارهای ماندگار می‌رویم و آثارمان را جزئی از فرهنگ می‌بینیم نه صرفا یک شغل. کاش کسی پیدا شود و نشانی خانه خلاقیت و البته همتش را به ما بدهد تا از کپی آثار دیگر دست برداریم.

نکته مهم و جالب اینجاست که هنوز هیچ مسئولی از نمایشگاه کتاب و معاونت فرهنگی به شباهت عجیب و زیاد پوستر نمایشگاه به پوستر فیلم کیارستمی واکنش نشان نداده است. همچنان منتظر می‌مانیم...

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها