• ۳۳ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یادداشت/ محمود حکیمی پیشکسوت ادبیات کودک

مفاهیم آشنا برای کودکان بسازیم

تمام تلاش ما داستان‌نویسان باید ارائه داستان‌ها و اشعاری باشد که وقتی آن را برای کودک می‌خوانیم، کاملا متوجه مفاهیم آن شود، فقط به این صورت نباشد که یک داستان و شعر را از حفظ و از بر بخواند، ولی مفهوم اصلی آن را متوجه نشود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ادبیات کودک بدون‌تردید بخشی از ادبیات تعلیمی است که کودک را در شناخت جهان اطراف خود یاری می‌کند. از آنجا که دوران کودکی و نوجوانی بهترین سنین فراگیری و آموزش مفاهیم زندگی است؛ ادبیات مربوط به کودکان بیشتر باید جنبه یاددهی و تعلیمی داشته باشد. ادبیات کودکان می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به زندگانی آنها را در برگیرد و آنان را به‌تدریج در همه شئون زندگی راهنمایی کند.

همان‌طور که می‌دانیم ادبیات شامل داستان و شعر است. داستان و شعر برای کودکان مخصوصا می‌تواند آنان را به سوی مهرورزی و محبت با سایر انسان‌ها سوق دهد و از کینه‌توزی و دشمنی با دیگر انسان‌ها بازدارد. بر این عقیده‌ام که پدران و مادران و معلمان باید قبل از گفتن داستان و شعر برای کودک، خودشان بارها آن اشعار و داستان‌ها را بخوانند و اگر مناسب کودک یا دانش‌آموزشان دیدند؛ آن را برای او بازگو کنند. بر این عقیده‌ام که بخش عمده‌ای از ادبیات کودک باید شامل داستان‌های دینی باشد؛ داستان‌هایی که از پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت‌(ع) به ما رسیده است. بخش عمده‌ای از ادبیات دینی؛ سراسر مهرورزی و محبت است.

پس از انقلاب اسلامی خوشبختانه ادبیات دینی شکوفا شده و بسیاری از نویسندگان ما داستان‌های بسیار جذاب دینی برای کودکان نوشته و آنها را با تصاویر زیبا منتشر کرده‌اند. البته من در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم که درمیان ده‌ها کتاب دینی بسیار خوب ویژه کودکان گاه به داستان‌های چاپ‌شده‌ای برخورد می‌کنم که متاسفانه نشان‌دهنده آن است که نویسندگان از روانشناسی کودک آگاهی ندارند. نویسنده‌ای که برای کودکان می‌نویسد باید قبل از هرچیز با مطالعه کتاب‌های روانشناسی، از نگرش کودک به جهان آگاه شود و اگر چنین نباشد داستان‌هایی نوشته می‌شود که نویسندگان آن تصور می‌کنند مناسب کودکان است، درحالی که چنین نیست.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم اصل اساسی در ادبیات کودکان تعلیمی‌بودن آن است، چطور می‌توان از نگرش و ویژگی‌های یک گروه سنی بی‌خبر بود و برای آنها کتاب نوشت؟ پس آشنابودن به ویژگی‌های ذهنی و روانی کودکان یا به عبارتی آشنایی با روانشناسی کودک راه را برای نویسندگان کودک نشان خواهد داد. البته این ابتدای کار است، چراکه علاوه‌بر این، نویسندگان کودک نباید فراموش کنند که باید از کلمات و عباراتی در داستان‌ها استفاده کنند که کودکان با مفاهیم آنها آشنایی داشته باشند. باز هم گاهی اوقات به کتاب‌هایی برمی‌خوریم که با تصاویر زیبا روی جلد و صفحه‌های داخلی کتاب منتشر شده‌اند، اما وقتی متن را می‌خوانم می‌بینم از کلماتی استفاده شده است که کودک از درک آن- کلمات- عاجز است.

به همین دلیل است که لزوم توجه به تربیت نویسندگان حوزه ادبیات کودک که به‌طور تخصصی این کار را دنبال می‌کنند، بسیار ضروری است، چراکه در این صورت است که می‌توانیم آثار خوب اخلاقی و دینی برای کودکان تالیف کنیم. دراین راستا بنده و مهدی کاموس سال‌ها پیش کتابی تحت‌عنوان «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» منتشر کردیم. باز هم تاکید می‌کنم تمام تلاش ما داستان‌نویسان باید ارائه داستان‌ها و اشعاری باشد که وقتی آن را برای کودک می‌خوانیم، کاملا متوجه مفاهیم آن شود، فقط به این صورت نباشد که یک داستان و شعر را از حفظ و از بر بخواند، ولی مفهوم اصلی آن را متوجه نشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها