• ۱۲ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خودتان را از غرق‌شدن نجات دهید

مرز بین مرگ و زندگی

در میان غرق‌شدگان بودند کسانی هم که شنا را خوب می‌دانستند اما اتفاقات و حوادث ناگهانی، آنها را به زیر آب کشیده و نتوانستند از این دام، سالم بیرون بیایند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، انگار همین دیروز بود که روزهای گرم تابستان و سفرهای تابستانی شروع و سیل جمعیت راهی سفر و به‌ویژه شمال کشور شدند. تا چشم برهم بزنیم این چند هفته باقی‌مانده هم تمام می‌شود و دوباره همه به تکاپوی درس و دانشگاه و کار می‌افتند. غرق‌شدگی شاید موضوعی تکراری باشد که هرساله شاهد آن هستیم اما به‌طور قطع، مرگ یک انسان هیچ‌وقت عادی و تکراری نمی‌شود و همیشه می‌توان راهی برای جلوگیری از چنین حوادثی پیدا کرد. هرسال که می‌گذرد بر سیل مسافرانی که در تعطیلات به‌ویژه تعطیلات تابستانی شمال کشور را به‌عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب می‌کنند، افزوده می‌شود. به گزارش mirror،  بخش اعظمی از این خیل مسافر، جزء برنامه‌های سفر خود، سر زدن به دریا و راه رفتن روی شن‌های ساحل و تنی به آب زدن را دارند. اما به خاطر داشته باشید وارد دریاشدن بدون شناخت کامل موقعیت مکانی و آموزش‌های لازم برای شنا، اشتباه‌ترین کاری است که ممکن است انجام دهید. با وجود این، در میان غرق‌شدگان بودند کسانی هم که شنا را خوب می‌دانستند اما اتفاقات و حوادث ناگهانی، آنها را به زیر آب کشیده و نتوانستند از این دام، سالم بیرون بیایند و جان خود را از دست دادند.

شوک آب سرد

شیرجه‌زدن‌های ناگهانی در آب سرد یکی از خطراتی است که افراد را به‌طور ناگهانی دچار شوک می‌کند  و واکنش خطرناکی را در بدن ایجاد کرده و با گرفتگی ناگهانی ماهیچه‌ها، می‌تواند موجب غرق‌‌شدن فرد شود. اثرات شوک ناشی از آب سرد به سرعت و تنها در 60 تا 90 ثانیه اتفاق می‌افتد. اگر بتوانید در این مدت کوتاه خودتان را روی آب شناور نگه دارید، جان سالم به در می‌برید. تنها 6 درصد از افرادی که از غرق‌شدن نجات یافته‌اند، مهارت‌های لازم برای زنده‌ماندن را بلد بودند و توانستند خود را از ورطه غرق‌شدگی نجات دهند. اما اگر در آب گرفتار شدیم، چه کار کنیم تا خودمان را نجات دهیم؟

غرق‌شدگی بی‌سر و صدا رخ می‌دهد

غرق‌شدگی معمولا مانند فیلم‌ها پرسر و صدا اتفاق نمی‌افتد بلکه فردی که در آستانه غرق‌شدن قرار می‌گیرد نمی‌تواند خود را از آب بیرون بکشد، پس معمولا خیلی فرصت سر و صدا و فریاد زدن پیدا نمی‌کند. حتی گاهی افرادی که کنار فرد هستند هم متوجه غرق‌شدن او نمی‌شوند. سعی کنید در کنار یاد گرفتن شنا و اصول آن، اصول CPR یا احیای قلبی و تنفسی را هم فرا بگیرید تا وقتی در کنار ساحل یا دریا با موارد غرق‌شدگی روبه‌رو شدید، بتوانید کمک‌های اولیه را به مصدوم برسانید تا نیروی کمکی برسد.

قاتل جان‌تان نشوید

یکی از بهترین کارهایی که در آستانه غرق‌شدگی می‌توانید انجام دهید این است که زیاد تقلا نکنید و بدون استرس خود را در آب شناور نگه دارید تا بتوانید تنفس خود را کنترل کنید؛ از این طریق راحت‌تر می‌توانید خودتان را نجات دهید. هرچقدر که بیشتر تقلا کنید، علاوه‌بر اینکه انرژی خود را هدر می‌دهید، آب، شما را بیشتر به داخل خود می‌کشد و شانس نجات پیدا کردن‌تان کمتر می‌شود. ما معمولا بسته به نوع غریزه‌مان در مواجهه با خطرات واکنش نشان می‌دهیم اما در غرق‌شدگی، این کار شما را بیشتر به ورطه غرق‌شدن نزدیک می‌کند و قاتل جان‌تان می‌شود. هر چه بیشتر تقلا کنید، آب بیشتری وارد ریه‌ها می‌شود و فشار وارده روی قلب را بیشتر می‌کند و پوست را سردتر کرده و با نفوذ به هر سطحی، شما را به زیر آب فرو می‌برد. پوشیدن جلیقه‌های نجات به شناور ماندن بدن روی آب کمک می‌کند؛ پس هرگز موقع شنا پوشیدن آن را فراموش نکنید.

وارد جریان‌های قوی نشوید

اگر همیشه در استخرهای مصنوعی شنا کرده‌اید که فاقد جریان قوی آب و امواج خروشان بوده‌اند، به‌طور قطع با جریان‌های قوی، بدن به سرعت با آن همراه می‌شود و به‌ویژه افراد ضعیف و شناگران ناوارد و بی‌تجربه در معرض خطر قرار می‌گیرند. امواج قدرتمندی هم که به سرعت و در نزدیکی ساحل جریان دارند، ممکن است شما را از ساحل به درون آب بکشند. افتادن در دام جریان‌های قدرتمند آب دریا شرایط پراسترسی را ایجاد می‌کند اما اگر بدانید باید چه‌کار کنید، راحت‌تر می‌توانید خودتان را نجات دهید. در این موقعیت، 90 درجه در آب بچرخید و تا جایی که می‌توانید به موازات ساحل شنا کنید. از آنجایی که این جریان‌های قوی تنها در کانال‌های باریک حرکت می‌کنند، به‌طور طبیعی شما را از جریان خارج و به آب‌های آرام‌تر هدایت می‌کنند.

مراقب پرخطرها باشید

در اطراف دریا مراقب گروه‌های سنی پرخطر باشید. بعضی افراد به دلیل ناتوانی و ضعفی که دارند بیشتر در معرض خطر غرق‌شدگی هستند. کودکان به‌ویژه طیف سنی یک تا پنج سال آمار زیادی را بین غرق‌شده‌ها دارند. علاوه‌بر این، مردان به دلیل رفتارهای پرخطری که دارند بیش از 80 درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهند.

مانع غرق‌شدگی کودکان شوید

به کودکان‌تان اصول شنای حرفه‌ای را آموزش دهید و بدون اینکه شنا کردن بدانند، به آنها اجازه وارد شدن به آب را ندهید. هرگز کودکان را بدون نظارت نزدیک آب نبرید و حتما یک فرد بزرگسال را با آنها همراه کنید تا مدام از آنها مراقبت کند. مراقبت کامل به این معناست که چشم از کودکان برندارید؛ کتاب، گوشی، تبلت و... را در دسترس نداشته باشید که حواس‌تان را پرت کند.

چگونه شناور بماینم؟

شناور ماندن روی آب هنگام غرق‌شدگی رمز نجات جان شماست. برای اینکه در آب شناور بمانید، سعی کنید در حالت ایستاده در آب قرار بگیرید و سپس با دست‌هایتان نوعی حرکت جارویی را انجام دهید تا بدن خود را روی آب نگه دارید. اگر انرژی خود را از دست داده‌اید، صورت‌تان را رو به پایین بگیرید و بدن‌تان را روی آب رها کنید و تنها حرکاتی انجام دهید که شناور بمانید. هر بار که به اکسیژن نیاز داشتید، سرتان را بالا بیاورید و نفس بگیرید. اما برای نفس گرفتن، دهان‌تان را تنها کمی از آب خارج کنید، در غیر این صورت انرژی زیادی برای ماندن در آب از دست می‌دهید.
 

مردم نکات پیشگیری را جدی بگیرند

  دکتر مجتبی سیف / مشاور اجرایی سازمان اورژانس کشور

در سال جاری و در بازه زمانی ابتدای خرداد تا اواخر مرداد، به‌طور کلی، آمار مصدومان و فوت‌شدگان ناشی از غرق‌شدگی در کشور 382 نفر اعلام شده است. از این تعداد، 214 نفر فوت شده‌ و 168 نفر هم تنها دچار مصدومیت شده‌اند. حدود 170 نفر از این آمار را مردان و 44 نفر را هم زنان تشکیل می‌دهند که اگر بر مبنای درصد بخواهیم حساب کنیم، 79 درصد مصدومان مرد و 21 درصد زن بوده‌اند.

در بازه زمانی پیش‌رو، با توجه به اینکه اوج مسافرت‌ها و تفریحات را در هفته‌های آینده پیش‌رو داریم و معمولا خوش آب و هواترین مکان‌های تفریحی بیشتر در نزدیکی دریا، رودخانه‌ها، سدها و برکه‌ها و آبگیرها هستند، از مردم خواهش می‌کنیم به توصیه‌ها و نکاتی که گفته می‌شود، توجه کنند و اهمیت دهند تا جان خود و خانواده و دوستان‌شان در خطر نیفتد. این درحالی است که با وجود تذکراتی که داده می‌شود، باز هم شاهد غرق‌شدگی‌های متعدد در کشور هستیم.
بیشترین آمار غرق‌شدگی‌هایی که داشتیم، افراد بین 16 تا 25 سال بوده‌اند و در واقع، 58 درصد نفراتی که فوت کرده‌اند در این محدوده سنی قرار داشته‌اند که همگی در سنین کارآمدی بوده‌اند، به این معنا که افرادی آسیب دیده‌اند که می‌توانستند برای مملکت کارآمد و توانمند باشند. آمار غرق‌شده‌ها نسبت به سال گذشته خیلی چشمگیر نبوده و تنها چند درصدی شاهد رشد این آمار هستیم.

توصیه می‌کنیم افرادی که حتی با فن شنا هم آشنا هستند، نسبت به این موضوع آگاه باشند که شنا در رودخانه‌ها، سدها و دریاها کاملا متفاوت با شنا در استخر است. اگر هم قصد شنا دارند، در مکان‌هایی اقدام به این کار کنند که از قبل مشخص و ایمن شده باشد و حتما آن قسمت دارای غریق‌نجات و امکانات باشد. بدون آشنایی در مناطق ناشناخته شنا نکنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها